Τρίτη, 12 Μαρτίου 2013

Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας για τους Πρόσφυγες 2013

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης - ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας - Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων ανθρώπων στο προσφυγικό ζήτημα, προκηρύσσουν Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας μεταξύ των μαθητών της Γ΄ τάξης  Γυμνασίου, της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Α΄ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι προαιρετική και οι εργασίες θα εκπονηθούν εκτός ωρών διδασκαλίας.
Το θέμα του εφετινού Διαγωνισμού είναι «Η σιωπή είναι ανοχή;».
Σχετικά κείμενα
 - Ο Οδυσσέας ναυαγός στη χώρα των Φαιάκων.
Η Ναυσικά προς τις ακόλουθές της :
«Όμως αυτός, περιπλανώμενος και δύστυχος,
 βρέθηκε κατά τύχη εδώ, και περιποίηση του πρέπει.
 Όλοι οι φτωχοί κι οι ξένοι είναι του Δία αποσταλμένοι ·
 ακόμη κι αν τους δώσεις κάτι λίγο,
νομίζεται καλόδεχτο». (Οδύσσεια, ζ, 252-256, μτφρ. Δ. Ν. Μαρωνίτη)

- Θουκυδίδη, Περικλέους Επιτάφιος, 39 (μτφρ. Άγγ. Σ. Βλάχου )
«Και στα πολεμικά πράγματα διαφέρουμε από τους εχθρούς μας. Η πόλη μας είναι φιλόξενη για όλους τους ανθρώπους και δεν υπάρχει σε μας νόμος ξενηλασίας που να εμποδίζει τον ξένο να μάθει ή να δει κάτι ……».

Συμμετοχή στο διαγωνισμό
1.       Με γραπτό κείμενο – ατομική συμμετοχή (άρθρο για μια τοπική εφημερίδα ή διήγημα ή δοκίμιο)
Τα παραπάνω αποσπάσματα, που ανήκουν στο απώτερο παρελθόν μας, παρέχουν κάποιες ενδείξεις αναφορικά με το πώς αντιμετώπιζαν οι Έλληνες των κλασικών χρόνων ζητήματα όπως η προσφυγιά, η ξενία και η φιλοξενία. Παίρνοντας αφορμή από αυτά τα αποσπάσματα και αξιοποιώντας τα δεδομένα της σύγχρονης πραγματικότητας, που έντονα βιώνουμε το τελευταίο διάστημα, με τα ολοένα αυξανόμενα περιστατικά εχθρικής συμπεριφοράς και βίαιων επιθέσεων κατά αλλοδαπών, με μοναδικό κριτήριο το χρώμα του δέρματός τους, την καταγωγή ή το θρήσκευμά τους, να προβληματιστείτε για τα ζητήματα αυτά. Πολλές φορές ο φόβος, η άγνοια, το γεγονός ότι πιστεύουμε ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση μας κάνει να σιωπούμε, να συμπονάμε εκείνους που πέφτουν θύματα ρατσιστικής βίας, να διαφωνούμε με εκείνους που την ασκούν, αλλά να μην αντιδρούμε απέναντι σε τέτοιου είδους περιστατικά και καταστάσεις.
Μήπως όμως η σιωπή μας ενθαρρύνει τέτοιου είδους φαινόμενα;
Με βάση τα παραπάνω να εκθέσετε τις σκέψεις σας γράφοντας ένα άρθρο για μια τοπική εφημερίδα ή ένα διήγημα ή δοκίμιο.
α) Στο κείμενό σας να εξετάσετε τη στάση των νέων απέναντι στα φαινόμενα αυτά και την ευθύνη όλων μας. Ποιες μορφές και πρακτικές μπορεί να πάρει ο ρατσισμός και η ρατσιστική βία και ποια η αντίδρασή μας σε αυτές;
β) Για να τεκμηριώσετε το δημοσίευμά σας, μπορείτε να πραγματοποιήσετε σχετική έρευνα, να συμπεριλάβετε σύντομες συνεντεύξεις και μαρτυρίες ή και να το συνοδεύσετε με μία ως δύο φωτογραφίες.

2.       Με  οπτικοακουστικό μήνυμα / βίντεο  - ομαδική συμμετοχή
Αφού λάβετε υπόψη σας τα παραπάνω κείμενα, δημιουργήστε το δικό σας  έργο (οπτικοακουστικό μήνυμα, video, video-clip μουσικής), με τίτλο «Το θύμα, ο θύτης και ο σιωπηλός μάρτυρας: τρεις πρωταγωνιστές, στο ίδιο έργο». Μπορείτε να πάρετε ως αφορμή κάποιο περιστατικό από την καθημερινότητά σας, τη σχολική σας ζωή ή τη γειτονιά σας, στο οποίο ήσασταν παρόντες/ούσες ως παρατηρητές ή/και συμμετείχατε.
Με ποιο τρόπο μπορούμε να απαντήσουμε στα ρατσιστικά φαινόμενα, ο καθένας χωριστά αλλά και με συλλογικό τρόπο;
Για την αξιολόγηση του video θα ληφθούν υπόψη η καλλιτεχνική ιδέα (concept), η σκηνοθετική σύλληψη, η υπόθεση του έργου, η σχετική ερευνητική εργασία που έχει προηγηθεί και η πρωτοτυπία του.

Όροι συμμετοχής στο διαγωνισμό


·            Ο Διαγωνισμός θα ξεκινήσει στις 28 Φεβρουαρίου 2013  και θα διαρκέσει μέχρι και τις 19 Απριλίου 2013. Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Α΄ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου είτε ατομικά με τη συγγραφή κειμένου είτε ομαδικά (με συμμετοχές μέχρι και 5 ατόμων) με τη δημιουργία βίντεο.

·            Πρωτότυπη δημιουργία: Τα έργα (γραπτό κείμενο ή οπτικοακουστικό μήνυμα/βίντεο) θα πρέπει να αποτελούν πρωτότυπη δημιουργία των μαθητών/τριών. Άλλοι εμπλεκόμενοι, π.χ. γονείς ή εκπαιδευτικοί, μπορούν να ασκούν μόνο βοηθητικό ρόλο (συντονισμός ομάδας, τεχνική υποστήριξη, ενοικίαση εξοπλισμού κ.λπ.). Η υποβολή των έργων θα πρέπει να συνοδεύεται με δήλωση του/της ή των δημιουργών ότι το έργο είναι πρωτότυπο και δεν έχει δημοσιευτεί ή προβληθεί αλλού.

·            Τα γραπτά έργα θα πρέπει να κατατεθούν σε ηλεκτρονική μορφή σε αρχείο word σε γραμματοσειρά Times New Roman, μέγεθος γραμμάτων 12 και μονό διάστιχο. Σε ξεχωριστή πρώτη σελίδα θα πρέπει να αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, το τηλέφωνο του/της μαθητή/τριας καθώς και η πλήρης διεύθυνση και το τηλέφωνο της σχολικής μονάδας τους.

·            Μέγιστη έκταση κειμένου 1.200 λέξεις.

·            Το οπτικοακουστικό μήνυμα/βίντεο δεν πρέπει να ξεπερνάει σε διάρκεια τα 5 λεπτά, μαζί με τους τίτλους αρχής και τέλους. Θα πρέπει να μην έχει παρουσιαστεί στο πλαίσιο άλλης διοργάνωσης ή διαγωνισμού. Το τελικό προϊόν θα πρέπει να αποσταλεί ψηφιακά (σε DVD ή άλλο ψηφιακό μέσο) κατά προτίμηση σε ποιότητα HD (High Definition) και ανάλυση 1280/720. Το format του βίντεο θα πρέπει να είναι mpeg, avi ή mov. Μαζί με το βίντεο, θα πρέπει να αποσταλούν τρεις φωτογραφίες (video stills) από το έργο, σε οποιονδήποτε από τους κοινούς μορφότυπους, όπως jpg, tif ή png. Οι συμμετέχοντες/ουσες μπορούν να χρησιμοποιήσουν ψηφιακή κάμερα, κινητό τηλέφωνο ή οποιοδήποτε μέσο καταγραφής κινούμενης εικόνας. Η μουσική ή οι φωτογραφίες/εικόνες/σχέδια που θα χρησιμοποιηθούν θα πρέπει να είναι είτε πρωτότυπες είτε «ελεύθερες δικαιωμάτων» ή να χρησιμοποιηθούν μετά από σχετική άδεια. Θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί η έγκριση των προσώπων που τυχόν εμφανίζονται στο βίντεο.
·            Τρόπος συγκέντρωσης και αποστολής έργων: Οι  Διευθυντές των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών/τριών, θα τις αποστείλουν στη  Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης στην οποία ανήκουν, η οποία με τη σειρά της θα τις αποστείλει συγκεντρωτικά μέχρι 30 Απριλίου 2013 στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Ταγιαπιέρα 12 Τ.Κ. 115 25, Αθήνα (υπόψη κ. Εύας Σαββοπούλου).
·            Δικαιώματα χρήσης: Τα έργα που θα υποβληθούν για κρίση στο διαγωνισμό δεν επιστρέφονται. Η Ύπατη Αρμοστεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί και να αξιοποιεί τα έργα που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό, μέσα από τα έντυπα ή τις ιστοσελίδες της, με εγγραφή και αναπαραγωγή του βίντεο, υποτιτλισμό του, δωρεάν διάθεσή του στο κοινό ή με όποιον άλλο τρόπο κρίνει επωφελή για την προώθηση των σκοπών της, αναφέροντας πάντα την πηγή και τους δημιουργούς.
·            Αξιολόγηση έργων και Βραβεία-δώρα: Οι ατομικές εργασίες (τα γραπτά κείμενα) θα αξιολογηθούν από  Ειδική Επιτροπή, η οποία θα οριστεί από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ενώ για τις ομαδικές συμμετοχές (οπτικοακουστικά μηνύματα/βίντεο) θα οριστεί αντίστοιχη επιτροπή. Οι επιτροπές θα επιλέξουν τα δύο καλύτερα κείμενα (ατομικές συμμετοχές) από κάθε τάξη και από μια ομαδική συμμετοχή-βίντεο για κάθε τάξη.
Τα βραβεία-δώρα των διακριθέντων/διακριθεισών μαθητών/τριών, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων μία ηλεκτρονική ταμπλέτα με ηλεκτρονικό αναγνώστη (pocketbook surfpad), ενώ η βράβευση θα  πραγματοποιηθεί σε ειδική τελετή που θα λάβει χώρα μέσα στο 2013. 
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν:
α) να επισκέπτονται τις ιστοσελίδες www.unhcr.gr, www.1againstracism.gr                          και www.unhcr.org
β) να απευθύνονται στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ (κ. Νάνου, κ. Σαββοπούλου, τηλ. 210-6756801, 210-6726462-3).